24 Haziran 2015 Çarşamba

Ebeveyn Gözetiminde Ateşle Oynamak


Ailenizin yapmanızı istemediği bir şeyi gizli saklı yaptığınız oldu mu hiç?Ateşle oynamak gibi...
Çocukken bize "Yanarsın!Yaklaşma!" dediklerinde, yanmak nasıl bir duygu bilmiyorduk.An geldi, ateşe çok yaklaştık ve canımız yandı."Yanmak dedikleri şey çok acı veren bir şeymiş" kararını aldık.Deneyimledikten sonra hissettiğimiz acı, yanmakla ilgili beynimizde net bir resim oluşturdu.

Okuduğum bir kitapta yazar kendi küçüklüğünden bahsediyordu.Küçükken annesinden gizli kibritle oynarmış.Kibritleri tek tek yakarak sonuna kadar yanmalarını izlemek çok hoşuna gidiyormuş.
Bir gün oynadığı kibrit evde yangın çıkmasına sebep olmuş.

Yangın çıkmasına rağmen olaydan sonra yazarın annesinin verdiği tepki ve karar bende şaşkınlık yarattı ama bence verilebilecek en doğru tepki ve karardı.
Annesi kızmamış ve haftanın belirlediği günlerinde, belli saat aralığında oğlunun bir kutu kibriti yakarak oynamasına izin vermiş.O saatler dışında kibritle oynamamaya söz vermesini şart koşmuş.

Yazar, kibritle oynamasına izin verilen saatleri heyecanla bekliyormuş.
Zamanı geldiğinde metal tepsinin içine çıkardığı kibritleri tek tek yakarak oynarken, hemen yanındaki koltukta, elinde yangın söndürme tüpüyle oturan annesi dizisini izliyormuş. :)

"Keşke önceden izin verseymiş oynamasına." diye düşünmeden edemedim.

Çocuklarıma sıcak kahve fincanını elleterek "sıcak" kavramını deneyimlemelerine yardımcı olmuştum ama artık ateşe ilgi duymaya başladılar.

Ocağın ateşini üfleyerek ateşin hareketlerini izlemek isteyen kızıma ocağı açıp kapamayı gösterdim.Tüp açıkken,yani düğme açık konumdayken ateş sönerse ne olacağını anlattım.
Bunu anlayabilmesi için geriye çekilip ocağın düğmesini iki,üç saniye açık tuttuk.Sonradan çakmak düğmesine basarak yaktık.Gazın kısa sürede ne kadar geniş bir alana yayıldığını gördü.
Daha uzun süre açık kalırsa bütün eve yayılacak olan gaz, küçük bir kıvılcımla bir anda nasıl ateşe dönüşür hayal ettik.

Kullanılmış pasta mumları, büyük bir karton ve bir kase su çıkardık.
Mumların yere düşme ihtimaline karşın, yer olarak taş zeminli mutfağımızı seçtik.

Ellerine birer mum aldılar.Ben çakmakla mumları yaktım.
Ellerindeki mumları eğerek ateşin mumu nasıl erittiğini, damlayan sıvı mumun kartonun üzerine düşünce nasıl soğuyup sertleştiğini izlediler.
Mumu fazla eğdiklerinde ateşin ellerini yakabileceğini söyledim.Ellerini ateşin üstünde kısa süre tutarak sıcağı hissettiler.

Eğer elleri yanarsa, mumla birlikte ellerini su dolu kaba sokmalarını istedim.
Mumları suya sokarak söndürmek hoşlarına gitti.

Yanımızda su dolu bir kap yoksa ve elimiz yandıysa ne yapmamız gerektiğini konuştuk.
Ellerinde mumla en yakın lavaboya koşup çeşmeyi açıp elimizi suya sokma
 tatbikatı yaptık.

Yasaklamak mı doğru, yoksa deneyimlemesine izin vermek mi?
Ben, deneyimlemesine izin vermeyi seçtim.

Sevgiyle kalın.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder